دکتر مسعود کيمياگر/متخصص تغذيه و رژيم درماني استاد انستيتو تحقيقات تغذيه كشور /دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
خانم‌هاي باردار بايد چقدر آب بنوشند؟

يکي از نکاتي که در مورد مصرف آب كمتر به آن پرداخته شده، مقدار مناسب نوشيدن آب براي خانم‌هاي باردار است. معمولا به خانم‌هاي باردار پيشنهاد مي‌شود در طول روز 2.7 ليتر آب بنوشند...

يعني حدود 12 ليوان! البته لازم نيست تمام اين 12 ليوان با نوشيدن آب ساده تامين شود. خانم‌هاي باردار مي‌توانند بخشي از آن را با نوشيدن آب و بخشي ديگر را از خوراکي‌ها و موادغذايي حاوي آب، دريافت کنند. به عبارت ساده‌تر، مصرف شير، آب‌ميوه‌هاي خانگي، انواع ميوه‌هاي تازه و سبزي‌ها در کنار مصرف مقدار مناسبي آب ساده مي‌تواند نياز روزانه بدن اين خانم‌ها به آب را تامين کند. حتي يک خانم باردار مي‌تواند 80 درصد از نياز بدنش به آب را از طريق مصرف مايعات و 20 درصد باقيمانده را با مصرف خوراکي‌هاي ديگري که آب هم در بافتشان وجود دارد، تامين كنند. معمولا در دوران بارداري و به‌طور متوسط، بين 6 تا 9 ليتر آب در بدن مادر جمع مي‌شود که تقريبا 1.8 تا 2.5 ليتر از اين آب را مايعات درون سلولي و بقيه آن را مايعات خارج سلولي تشکيل مي‌دهند. نکته مهم اينجاست که اسمولاريته پلاسما بين 8 تا 10 ميلي‌ اسمول در کيلوگرم، در دوران بارداري کاهش مي‌يابد. در واقع مي‌توانيم غلظت خون را به اسمولاريته تشبيه کنيم و بگوييم که خون در دوران بارداري، کمي رقيق‌تر مي‌شود و حجم آن هم افزايش مي‌يابد. دليل آن هم افزايش ميزان مايعات بدن نسبت به مواد جامد است. در گذشته‌، نياز بدن خانم‌هاي باردار به آب را با توجه به انرژي دريافتي مادر بيان مي‌کردند به عبارت ساده‌تر، به ازاي هر کيلوکالري انرژي دريافتي، 1 ميلي‌ليتر آب؛ مثلا اگر يک خانم باردار، روزي 2200 کالري لازم داشته باشد، بايد 2200 سي‌سي و 200 سي‌سي (9 ليوان)، آب بنوشد. ناگفته نماند که براي حفظ و کنترل حجم مايعات برون و درون سلولي، مادران باردار به الکتروليت‌هايي مانند سديم و پتاسيم هم نياز دارند که اين الکتروليت‌ها با خوردن موادغذايي مختلف تامين مي‌شوند.