آبميوه‌هاي صنعتي را جايگزين ميوه طبيعي نکنيد


يك متخصص تغذيه گفت: افراد نبايد آبميوه‌هاي صنعتي را جايگزين ميوه طبيعي کنند زيرا ميوه طبيعي داراي فيبر بوده و براي سلامتي بسيار مفيد است اما آبميوه هاي صنعتي کالري بالاتري را در افراد ايجاد مي کنند.

دکتر نسترن صبوري در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا گفت: ميوه هايي چون گلابي، سيب، پرتغال، انگور، هلو، کيوي، هندوانه و خربزه سبب افزايش آنتي اکسيدان ها و مقابله با استرس مي شوند و وجود آنتي اکسيدان هاي پلي فنوليکدر انار سبب کاهش بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود.

وي افزود: ميوه ها و سبزيجات حاوي آب فراوان، مواد مغذي و انواع ويتامين هستند و هر واحد ميوه 15 گرم کربوهيدرات، 60 کيلو انرژي و هر واحد سبزي پنج گرم کربوهيدرات و دو گرم پروتئين و 25 کالري انرژي توليد مي کند.

اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: فيبر به عنوان ماده بسيار مهم در ميوه‌ها و سبزيجات است و مصرف آنها به لحاظ وجود فيبر و جلوگيري از نفوذ مواد سرطان زا به غشاء مخاطي روده از بسياري از سرطان پيشگيري مي کند.

وي با اشاره به خواص فراوان فيبرها گفت: فيبرها به دو دسته محلول در آب و نامحلول دسته بندي مي شوند ولي خاصيت فيبر محلول در آب که در سبزيجات تازه رويش پيدا کرده و در سيب و مرکبات و آلو موجود است به دليل کاهش کلسترول خون داراي اهميت ويژه است.

وي خاطرنشان کرد: موادي چون ويتامين b4، b6، c، e، a، روي، سلنيوم و بتاکارتن که در ميوه ها و سبزيجات به وفور يافت مي شود داراي خاصيت آنتي اکسيدان هستند و از طرفي با توجه به اينکه بدن روزانه نيازمند مقداري ويتامين ث است، لازم است افراد انواع مرکبات، گوجه فرنگي، انواع توت، طالبي، کلم و کاهو که حاوي اين ويتامين هستند، استفاده کنند.

وي با اشاره به اينکه هر فرد حداقل يک روز در ميان نيازمند ويتامين a است؛ توصيه کرد: تمام ميوه هاي سبز و زرد رنگ حاوي بتاکاروتن هستند و بر اين اساس هر فرد مي تواند به منظور تامين ويتامين a بدن از اين ميوه ها و سبزيجات استفاده کند.