نظر کارشناس/ دکتر خديجه رحماني/عضو هيات علمي انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
آبـمـيـوه چـرا؟ مـيـوه بـخـوريـد!

يکي از سوال‌هايي که بيشتر مردم مي‌پرسند اين است که اگر مشکل گوارشي يا ناراحتي خاصي نداشته باشند، باز هم مصرف انواع آبميوه‌ها به آنها توصيه مي‌شود؟...


پاسخ اين است که به‌طور طبيعي افراد سالمي که مشکل گوارشي يا ساير ناراحتي‌هايي که باعث منع مصرف ميوه مي‌شود ندارند، بهتر است به جاي آبميوه، خود ميوه سالم و تازه را بخورند تا حداکثر فايده را از ويتامين‌ها و موادمغذي موجود در ميوه‌ها ببرند.

به افراد دچار چاقي و مشکلات متابوليکي مانند افزايش قند و چربي مصرف آبميوه‌ها به خصوص انواع صنعتي آنها که سرشار از شکر و افزودني‌هاي مختلف هستند، به هيچ وجه توصيه نمي‌کنيم.

اما افرادي كه دچار ناراحتي‌هاي گوارشي مانند زخم و التهاب معده هستند يا به دليل بيماري‌هاي خاصي که دارند، مجبورند رژيم غذايي کم فيبر داشته باشند، بايد ميوه و سبزي را به‌صورت پوره يا آبميوه مصرف کنند. چنين بيماراني هم بايد آبميوه‌هاي طبيعي و بدون افزودني را در رژيم غذايي خود بگنجانند و مصرف انواع آبميوه‌هاي صنعتي حاوي موادافزودني را به حداقل ممکن برسانند.

سوال ديگر اين است که اصلا هدف از مصرف آبميوه‌ها چيست؟ دريافت آب و مايعات لازم بدن يا کسب ويتامين‌ها و املاح مورد نياز؟

پاسخ اين است که آبميوه‌ها مي‌توانند بخش مهم و قابل‌توجهي از نياز بدن به آب و مايعات را تامين کنند. ضمن اينکه وقتي شما در فصل تابستان در معرض گرماي زياد قرار مي‌گيريد و بيش از اندازه عرق مي‌کنيد، مقداري از املاح بدنتان را هم از دست مي‌دهيد بنابراين مصرف آبميوه در کنار آب ساده مي‌تواند مفيد باشد اما به خاطر داشته باشيد که آبميوه‌ها بايد فقط بخشي از نياز روزانه بدن به مايعات را تامين کنند و مصرف آب ساده همواره در اولويت قرار دارد.